5 tips för att dricka smartare på semestern

Sätt upp ett mål. Bestäm innan du börjar dricka hur många glas som är okej.

Ät ordentligt. Att ha mat i magen innan du börjar dricka fördröjer kroppens upptag av alkoholen.

Hetsa mindre och drick försiktigt. Värme och alkohol är ingen bra kombination.

Varva med vatten och alkoholfritt. Det hjälper dig att inte dricka för mycket och minskar vätskebristen dagen efter.

Alkoholtjata inte. Låt var och en själva bestämma om de vill dricka alkohol eller inte.

66 procent uppger att de brukar dricka alkohol oftare när de är på utlandssemester.

Källa: IQ/Sifo 2019

Dina alkoholvanor

Gav tipsen på sidan dig någon hjälp?

Nej, tyvärr

Sådär

Ja!

Om du behöver mer stöd

  • Alkohollinjen

    Alkohollinjen är till för dig som funderar över dina eller någon annans alkoholvanor. Här får du prata med utbildade rådgivare, helt gratis och anonymt.

  • Alkoholhjälpen

    För dig som vill läsa och diskutera frågor kring förändrade alkoholvanor med andra användare och rådgivare finns alkoholhjälpen.

  • Riddargatan 1

    För dig som bor i Stockholm finns Riddargatan 1.  Här kan du med alkoholproblem få kortare hjälp med innan allvarliga konsekvenser uppstår. Du bokar tid via Mina vårdkontakter eller via telefon.

  • BRIS

    För dig under 18 år finns Bris. Här kan du ringa (116 111), mejla eller chatta med en Bris-kurator, gratis och anonymt. Du kan också prata med andra ungdomar i forum.