Om IQ

IQ finns för att de som dricker alkohol ska kunna göra det på ett smartare sätt med omsorg om hälsan så att ingen tar skada.

Om oss

Alkohol är en symbol för fest, glädje och gemenskap, men även för ångest, ensamhet och olyckor. Många tycker om att dricka alkohol – några lite mer och oftare än andra. Men var går gränsen egentligen?

Det kan vara svårt att hantera alkohol. Och ännu svårare att inse att man inte kan hantera det. Det är därför IQ finns. Vi finns för att de som dricker ska kunna göra det på ett smartare sätt med omsorg om hälsan så att ingen tar skada.

Uppdrag

Vårt uppdrag är att verka för ett smartare förhållningssätt till alkohol.

Vision

Ett samhälle där alkoholdrycker njuts med omsorg om hälsan så att ingen tar skada.

Organisation

IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Vi startade i maj 2005 och har kontor i Stockholm.

Vårt organisationsnummer är: 556680 – 9892

Vad vi gör

Vi arbetar inom tre verksamhetsområden: Kunskap, Kommunikation och Nätverk.

Kunskap

Kunskap är grunden för IQs arbete. Vi tar fram och presenterar ny kunskap om attityder och olika aspekter av alkohol, gällande exempelvis normer och konsumtion. Vi paketerar också befintlig kunskap för att sedan sprida den med hjälp av olika kommunikationsinsatser och via vårt nätverk.

Kommunikation

IQs kommunikationsaktiviteter och insatser syftar till att lyfta fram den starka alkoholnormen och de alkoholrelaterade problem som finns i vårt samhälle. Målet är att skapa medvetenhet och eftertanke kring olika aspekter av alkohol och stötta en beteendeförändring både hos individen själv och dennes omgivning.

Nätverkande

Vi vill vi bidra till förändring tillsammans med andra. För att stärka nätverket av engagerade inom alkoholområdet delar vi kunskap och inspiration för förebyggande arbete, bland annat i vårt nyhetsbrev och genom att anordna event på aktuella teman. 

Press

I vårt pressrum hittar du vårt pressmaterial, bilder och kontaktuppgifter.

Sociala Medier

Följ oss gärna i sociala medier. Här berättar vi om spännande undersökningsresultat, bjuder in till träffar och förmedlar tips och råd som rör den egna och andras alkoholkonsumtion.

På YouTube hittar du aktuella och tidigare filmer och andra kommunikationsinsatser vi genomför.

Facebook

Instagram

LinkedIn

YouTube 

 

Våra samarbeten

Barndom utan baksmälla

Initiativet Barndom utan baksmälla är ett samarbete mellan IQ, Systembolaget och barnrättsorganisationerna Bris, Childhood, Maskrosbarn och Trygga Barnen. Tillsammans arbetar vi för en långsiktig utveckling mot ett mer hållbart och omtänksamt samhälle där färre barn far illa av vuxnas drickande. Målet är att fler vuxna i Sverige ska engagera sig för att fler barn ska växa upp i trygghet.

Här hittar du mer kunskap och tips

Fotboll utan Fylla

Satsningen Fotboll utan fylla är ett samarbete mellan IQ, STAD (Stockholm förebygger alkohol- och drogproblem) och de allsvenska fotbollsklubbarna AIK, Djurgården och Hammarby. Syftet är att skapa en ännu bättre fotbollsupplevelse för alla genom att minska andelen kraftigt berusade personer i samband med fotboll.

Satsningen har resulterat i ett antal konkreta åtgärder där även polisen, arenorna och restauratörer på arenorna ingår i arbetet. En effektmätning av Fotboll utan Fylla visade bland annat att andelen kraftigt berusade personer på läktarna har sjunkit med 40 procent mellan 2015 och 2017.

Här kan du läsa mer om Fotboll utan Fylla

Vi som arbetar på IQ

Karin Hagman

VD

karin.hagman@iq.se

David Wahlund

PR-strateg

david@iq.se

Åsa Markén

Varumärkesstrateg

asa@iq.se

Charlotta Ulvenlöv

Digital strateg

charlotta@iq.se

Sara Dinwiddie

Projektledare

sara@iq.se

Karin Wallby Nici

Projektledare

karin@iq.se

Selena Bahto Sehic

Projektledare & kontorsansvarig

selena@iq.se

Maria Sundström

Projektledare

maria@iq.se

Hanna Sydhoff

Projektledare

hanna@iq.se

Styrelse

Malin Sandquist

Styrelseordförande

Direktör för Bolag och Samhälle på Systembolaget. Malin har en Jur kand och har tidigare arbetat som advokat, närmast som delägare på Advokatfirman Hammarskiöld & Co.

Kristina Ljungros

Generalsekreterare för Astma- och allergiförbundet. Tidigare har Kristina varit förbundsordförande för RFSU, arbetat för Forum Syd och haft många utlandsuppdrag.

Jens Nordfält

Assisterande professor vid Handelshögskolan i Stockholm, grundare av och tidigare rektor för Center for Retailing och forskningsansvarig vid ICAs forskningsstiftelse, Hakon Swenson Stiftelsen. I de flesta fallen handlar Jens forskning om konsumenternas beteende.

Petra Jankov

Digital projektledare för Demokratijubileet på Sveriges Riksdag, med lång erfarenhet av att arbeta med opinionsbildning, strategier, kommunikation och sociala medier i idéburen verksamhet. Petra har varit digitalt ansvarig på TCO samt skrivit och gett ut flera böcker.

Gustav Lovén

Direktör för Strategi och Erbjudande på Systembolaget. Gustav kommer närmast från en tjänst som strategichef. Dessförinnan har han haft olika ledarroller inom H&M, globalt och i Asien, samt arbetat som strategikonsult på Ericsson och Bain & Company.

Jessica W Sandberg

Driver bolaget Besvärlig sedan 1977. Jessica har som drivkraft att inspirera människor och utmana normer och strukturer. Hon har mångårig erfarenhet av att arbeta med, och leda andra inom kommunikation och marknadsföring för såväl kommersiella som ideella varumärken. 

Amanias Abraha

Grundare och verksamhetschef på innovationshuset Changers hub som har verksamhet i Alby i Botkyrka och på Stureplan i centrala Stockholm. Målet för Changers hub är att skapa ett mer jämlikt samhälle där unga människor ges samma chans att förverkliga sina idéer.

Björn Hedensjö

Psykolog, föreläsare och författare. Björn har skrivit böcker om bland annat stresshantering, sömn och ledarskapspsykologi. Tidigare har han arbetat som journalist och varit chef inom digitala medier.