Om oss

Alkohol har varit en självklarhet i Sverige så länge vi kan minnas. Vi har druckit mycket, lite, stilfullt och stökigt. Och vi har gjort det i sällskap av normer, föreställningar och upplevda förväntningar. Sånt som står i vägen för att vi ska kunna göra medvetna val och dricka som vi vill.

Trots det håller vår relation till alkohol på att förändras. Unga dricker mindre och mer sällan. Plötsligt syns ett skifte i någonting som tidigare känts hugget i sten.

IQ finns till för att accelerera den förändringen. Så att alla unga kan göra medvetna val som minskar risken för att alkohol skadar dem själva, eller andra. Genom att synliggöra och ifrågasätta rådande negativa alkoholnormer och lyfta positiva perspektiv stärker vi unga i relationen till alkohol och gör dem trygga i sina val att frångå det förväntade.

Vi stöttar en generation med makt att förändra framtiden och vi gör det svåra lite lättare. För att fler ska må bättre imorgon, än vad de gör idag. IQ är en drivande kraft för nya perspektiv och förändrade alkoholnormer.

Vision

IQ finns för att unga under 30 år ska göra medvetna val som minskar risken för att alkohol skadar dem själva eller andra.

Vad vi gör

Genom olika kommunikationsinsatser som kampanjer, utspel i media och digitala tjänster vill vi synliggöra rådande negativa alkoholnormer men också lyfta positiva perspektiv. Målet är att bidra till att unga känner sig stärkta och mer trygga i att göra egna val runt alkohol.

Press

I vårt pressrum hittar du vårt pressmaterial, bilder och kontaktuppgifter.

Sociala Medier

Följ oss gärna i sociala medier. Här berättar vi om spännande insatser, undersökningsresultat och delar tips och råd.

Organisation

IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Vi startade i maj 2005 och har kontor i Stockholm.

Vårt organisationsnummer är: 556680 – 9892

IQ genom åren

IQ startade 2005 och har genom åren genomfört många stora satsningar och kampanjer. Här har vi samlat några av dem.


ALKOHOLSNACKET

Är du orolig för någons alkoholvanor? Ta hjälp av IQs digitala tjänst Alkoholsnacket.

Till tjänsten

ALKOHOLPROFILEN

Ett test för dig över 18 år som vill veta mer om dina alkoholvanor och hur de påverkar dig och andra.

Testa dina vanor

TONÅRSPARLÖREN

Handboken Tonårsparlören, för dig som är förälder. Här får du fakta och tips om alkohol och annat som föräldrar ofta funderar på.

Tips till dig som förälder

FYLLEPODDEN

I IQs podcast Fyllepodden, pratar spännande gäster om alkohol, utan vare sig pekpinnar eller fylleromantik.

Lyssna här


Vi som arbetar på IQ

Mojtaba Ghodsi

Vd


David Wahlund

Press- och PR-ansvarig


Rickard Berggren

Digital strateg


Olivia Giltze

Digital kommunikatör


Mathilda Rodin Norman

Digital kommunikatör


Selena Bahto Sehic

Projektledare


Cecilia Gavatin

Projektledare



Styrelse

Malin Sandquist
Styrelseordförande

Direktör för Bolag och Samhälle samt Kommunikation på Systembolaget. Malin har en Jur kand och har tidigare arbetat som advokat, närmast som delägare på Advokatfirman Hammarskiöld & Co.

Kristina Ljungros

Generalsekreterare för Frilufsfrämjandet. Tidigare har Kristina varit generalsekreterare för Astma- och allergiförbundet, förbundsordförande för RFSU och haft många utlandsuppdrag.

Johanna Gripenberg

Forskare (med. dr och docent) och chef för Stockholm förebygger alkohol- och drogproblem, STAD. Utbildad vid University of Texas i Austin, USA. Doktorerade 2012 vid Karolinska institutet vid institutionen för Folkhälsovetenskap på förekomst och prevention av droganvändning i krogmiljö.

Gustav Lovén

Direktör för Strategi och Erbjudande samt IT på Systembolaget. Gustav kommer närmast från en tjänst som strategichef. Dessförinnan har han haft olika ledarroller inom H&M, globalt och i Asien, samt arbetat som strategikonsult på Ericsson och Bain & Company.

Jessica W Sandberg

Driver bolaget Besvärlig sedan 1977. Jessica har som drivkraft att inspirera människor och utmana normer och strukturer. Hon har mångårig erfarenhet av att arbeta med, och leda andra inom kommunikation och marknadsföring för såväl kommersiella som ideella varumärken. 

Amanias Abraha

Grundare och verksamhetschef på innovationshuset Changers hub som har verksamhet i Alby, Botkyrka och på Stureplan i Stockholm. Målet för Changers hub är att skapa ett mer jämlikt samhälle där unga människor ges samma chans att förverkliga sina idéer.

Björn Hedensjö

Psykolog, föreläsare och författare. Björn har skrivit böcker om bland annat stresshantering, sömn och ledarskapspsykologi. Tidigare har han arbetat som journalist och varit chef inom digitala medier.