Projekt 1353

Clean Sundsvall för ett drogfritt Sundsvall

Projektet Clean Sundsvall startades med ambitionen att hålla Sundsvall rent från droger och alkohol. Den första aktiviteten, Selånger marknad, fick en genomslagskraft över förväntan.

Varför riskera att förstöra en fin kväll som man sett fram emot att tillbringa tillsammans med sina kompisar? resonerade Annelie Nordin när hon startade projektet Clean Sundsvall. Fylla och droger kan förstöra så mycket. Med projektet ville Annelie Nordin stärka ungdomars förmåga att ta de rätta besluten för sin egen hälsa och välbefinnande skull.

-Jag startade projektet Clean Sundsvall i samband med min roll som inspiratör på Engelska skolan i Sundsvall, berättar Annelie Nordin.

Samarbete byggt på frivillig insats
Projektet Clean Sundsvall vill synas och verka där ungdomar finns för att peppa dem att hålla sig nyktra. Selånger marknad är ett event dit unga kommer och ”hänger” och i många fall också intar alkohol. Inför Selånger Marknad 2019 tog Annelie Nordin därmed kontakt med ansvariga för festen och frågade om det var okej att sätta upp ett Clean-tält i anslutning till området. Frågan togs upp i styrelsen där man var mycket positiva till initiativet.

Information om eventet marknadsfördes på sociala medier. Alla som var inblandade lade ut notiser och delade samma information i olika kanaler för att få spridning. Även lokal press kontaktades. De bistod med annonser och ett reportage.

Man tog kontakt med lokala sponsorer och fick exempelvis låna en alkomätare av ett lokalt företag.

-Jag har byggt detta projekt på att söka frivilliga krafter. Vi har under kvällarna haft en enhetlig klädsel med loggan på. Det ser mer proffsigt ut och det har en slagkraft i sig, säger Annelie Nordin.

Bra ”häng” i Clean-tältet
Med ”Clean-tältet” ville man skapa en positiv och naturlig mötesplats för ungdomarna.

-Många ungdomar visste alltså att vi skulle finnas vid marknaden men de som inte visste missade oss inte heller eftersom vi stod så rätt placerade på området. Alla passerade oss från något håll, vart än ifrån de kom, säger Annelie Nordin.

Tältet var pyntat med mysbelysning och ballonger och det spelades musik. De ungdomar som besökte tältet bjöds på snacks, godis och alkoholfri äppelmust från ett lokalt musteri. I tältet fanns saccosäckar och annat att sitta på för att skapa möjlighet till ”skönt häng”. Socialtjänst, polis och andra förebilder besökte tältet och med hjälp från frivilliga vuxna skapades en naturlig möjlighet till dialog när det gällde ämnen som alkohol och droger.

Resultat över förväntan
Fredagen den 16 augusti 2019 klockan 19.00 startade själva aktiviteten som handlade om att få så många ungdomar som möjligt att hålla sig nyktra på Selånger marknad. För att bevisa sin nykterhet fick ungdomarna blåsa i en alkomätare, en gång i början av vistelsen och en innan de skulle gå hem. Detta upprepades på samma vis på lördagen. Det behövdes två godkända, ”gröna”, blåsningar för att få komma till en bokad biokväll i Sundsvall några månader senare och för att få ett fint pris. Cirka 280 ungdomar i åldrarna 13–18 år besökte tältet och blåste grönt två gånger.

-Detta var våran första sommar med 100 procent Clean Sundsvall och vi hade inte förväntat oss denna positiva slagkraft. Från massmedia, föräldrar men framförallt från ungdomarna. Marknadsföringen gjordes ju under sommarlovet vilket kanske inte var helt optimalt, det är ju bättre att nå ungdomarna då de naturligt finns på plats i sina skolor, så att detta blev så bra var nog bättre än vi kunnat föreställa oss, säger Annelie Nordin som också berättar att många föräldrar har hört av sig och tackat för initiativet.

Tanken är att Clean Sundsvall ska anordnas även i år och på fler ställen än i Selånger.

 

Fem kriterier för att kunna IQ-certifiera ditt projekt

  • Förebygger eller minskar alkoholproblem

  • Genomförd i Sverige

  • I första hand inriktad på egen verksamhet eller närområde

  • Konkret handling, inte enbart en information

  • Tydlig nog att berätta om och förstås av andra

  • Ansök att bli certifierad