Om oss
Alkohol är en symbol för fest, glädje och gemenskap, men även för ångest, ensamhet och olyckor. Många tycker om att dricka alkohol – några lite mer och oftare än andra. Men var går gränsen egentligen? Det kan vara svårt att hantera alkohol. Och ännu svårare att inse att man inte kan hantera det. Det är därför IQ finns. Vi finns för att de som dricker ska kunna göra det på ett smartare sätt med omsorg om hälsan så att ingen tar skada.
Uppdrag
Vårt uppdrag är att verka för ett smartare förhållningssätt till alkohol.
Vision
Ett samhälle där alkoholdrycker njuts med omsorg om hälsan så att ingen tar skada.
Organisation
IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Vi startade i maj 2005 och har kontor i Stockholm.
Vårt organisationsnummer är: 556680 – 9892
Vad vi gör
Vi arbetar inom tre verksamhetsområden: Kunskap, Kommunikation och Nätverk.
Kunskap
Kunskap är grunden för IQs arbete. Vi tar fram och presenterar ny kunskap om attityder och olika aspekter av alkohol, gällande exempelvis normer och konsumtion. Vi paketerar också befintlig kunskap för att sedan sprida den med hjälp av olika kommunikationsinsatser och via vårt nätverk.
Kommunikation
IQs kommunikationsaktiviteter och insatser syftar till att lyfta fram den starka alkoholnormen och de alkoholrelaterade problem som finns i vårt samhälle. Målet är att skapa medvetenhet och eftertanke kring olika aspekter av alkohol och stötta en beteendeförändring både hos individen själv och dennes omgivning.
Nätverk
IQs nätverk samlar ideella organisationer, kommuner, näringsliv och engagerade människor som på olika sätt verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Nätverket är ett forum för utbyte av kunskap, erfarenhet och inspiration. Det ger också oss på IQ möjlighet att förmedla och inhämta kunskap samt inspirera fler att göra mer.
Press
Här hittar du vårt pressmaterial, bilder och kontaktuppgifter:
Mynewsdesk
Sociala Medier
Följ oss gärna i sociala medier. Här berättar vi om spännande undersökningsresultat, bjuder in till träffar och förmedlar tips och råd som rör den egna och andras alkoholkonsumtion.
På YouTube hittar du aktuella och tidigare filmer och andra kommunikationsinsatser vi genomför.
YouTube
Våra samarbeten
Fotboll utan Fylla
Satsningen Fotboll utan fylla är ett samarbete mellan IQ, STAD (Stockholm förebygger alkohol- och drogproblem) och de allsvenska fotbollsklubbarna AIK, Djurgården och Hammarby. Syftet är att skapa en ännu bättre fotbollsupplevelse för alla genom att minska andelen kraftigt berusade personer i samband med fotboll.
Satsningen har resulterat i ett antal konkreta åtgärder där även polisen, arenorna och restauratörer på arenorna ingår i arbetet. En effektmätning av Fotboll utan Fylla visade bland annat att andelen kraftigt berusade personer på läktarna har sjunkit med 40 procent mellan 2015 och 2017.