5 tips om hur du kan prata med den du är orolig för

Se det som att du tar initiativet till ett samtal, där båda får komma till tals, inte att du ”säger till” personen. På så vis hamnar hen inte i ett underläge.

Berätta hur du upplever personens beteende och hur det påverkar dig och andra runt omkring, snarare än att prata om vad personen borde göra. Ta upp exempel på vad som oroar dig.

Meningar som börjar med ”Du…” får ofta människor att känna sig påhoppade. Ett tips är därför att du istället börjar med ”Jag…” och beskriver vad du känner eller önskar.

Ta inte samtalet när personen är berusad. Välj hellre ett tillfälle då hen är nykter, i en lugn och trygg miljö.

67% har påverkats negativt av sina vänners alkoholkonsumtion.

Källa: IQ/Sifo 2017

Hur allvarligt tror du att personens drickande är?

Det är väldigt bra att du bryr dig! Läs vidare så får du fler tips om vad du kan göra.

Då kan du behöva mer stöd än vad vi kan ge dig. Vänd dig till Alkohollinjen, 020-844 448, där får du stöd och råd helt kostnadsfritt.

Gav tipsen på sidan dig någon hjälp?

Nej, tyvärr

Sådär

Ja!

Om någon av er behöver mer stöd

  • Alkohollinjen

    Alkohollinjen är till för dig som funderar över dina eller någon annans alkoholvanor. Här får du prata med utbildade rådgivare, helt gratis och anonymt.

  • Anhörigstödet

    På Anhörigstödet finns information, forum och råd för dig som är anhörig till någon med beroendeproblem.

  • Alkoholhjälpen

    För dig som vill läsa och diskutera frågor kring förändrade alkoholvanor med andra användare och rådgivare finns alkoholhjälpen.

  • BRIS

    För dig under 18 år finns Bris. Här kan du ringa (116 111), mejla eller chatta med en Bris-kurator, gratis och anonymt. Du kan också prata med andra ungdomar i forum.