Vill du dra ner på ditt drickande? Då har vi 6 tips här

Börja med en helt nykter period. Det kan leda till att du lyckas förändra dåliga alkoholvanor.

Sätt upp mål. Bestäm dig för hur mycket alkohol du tänker dricka per tillfälle eller vecka och håll dig till det.

Skriv ner vad och när du dricker alkohol så du får bättre koll. Då blir dina framsteg tydligare.

Tänk igenom vilka situationer eller vilket umgänge som kan innebära en ökad risk för att du ska dricker mer än du planerat.

Varva med alkoholfria drycker eller vatten.

Ta hjälp från dina närmaste. Berätta att du vill dricka mindre, eller inte alls, och att du behöver deras hjälp.

10% Drygt 10 procent av den svenska befolkningen har ett riskabelt förhållande till alkohol.

Källa: CAN 2018

Gav tipsen på sidan dig någon hjälp?

Nej, tyvärr

Sådär

Ja!

Om du behöver mer stöd

  • Alkohollinjen

    Alkohollinjen är till för dig som funderar över dina eller någon annans alkoholvanor. Här får du prata med utbildade rådgivare, helt gratis och anonymt.

  • Alkoholhjälpen

    För dig som vill läsa och diskutera frågor kring förändrade alkoholvanor med andra användare och rådgivare finns alkoholhjälpen.

  • Riddargatan 1

    För dig som bor i Stockholm finns Riddargatan 1.  Här kan du med alkoholproblem få kortare hjälp med innan allvarliga konsekvenser uppstår. Du bokar tid via Mina vårdkontakter eller via telefon.

  • BRIS

    För dig under 18 år finns Bris. Här kan du ringa (116 111), mejla eller chatta med en Bris-kurator, gratis och anonymt. Du kan också prata med andra ungdomar i forum.