5 tips för att dricka smartare

Bestäm dig. Bestäm innan festen hur många glas du ska dricka, då är det troligare att du inte dricker för mycket. Fråga dig sen hur många glas det blev. Drack du mer än planerat är det en varningssignal.

Ät ordentligt innan. Att ha mat i magen innan du börjar dricka fördröjer kroppens upptag av alkoholen, men förhindrar inte att du blir berusad.

Hetsa mindre. Undvik rundor där ni köper åt varandra – sådana gör det svårare att både styra mängd och vad du dricker. Att dricka shots kan vara kul, men gör det svårare att kontrollera nivån på fyllan.

Varva med vatten och alkoholfritt. Att dricka vatten eller något alkoholfritt under kvällen är klokt. Det hjälper dig att inte dricka för mycket och minskar vätskebristen dagen efter.

Tänk på grupptrycket. Känn efter vad du själv vill och försök att hålla dig till det. Och undvik att alkoholtjata på andra.

3 av 10 i åldern 18-35 har någon gång blivit övertalad att dricka alkohol när de egentligen inte tänkt göra det.

Källa: IQ/Sifo 2013

Gav tipsen på sidan dig någon hjälp?

Nej, tyvärr

Sådär

Ja!

Om du behöver mer stöd

  • Alkohollinjen

    Alkohollinjen är till för dig som funderar över dina eller någon annans alkoholvanor. Här får du prata med utbildade rådgivare, helt gratis och anonymt.

  • Alkoholhjälpen

    För dig som vill läsa och diskutera frågor kring förändrade alkoholvanor med andra användare och rådgivare finns alkoholhjälpen.

  • Riddargatan 1

    För dig som bor i Stockholm finns Riddargatan 1.  Här kan du med alkoholproblem få kortare hjälp med innan allvarliga konsekvenser uppstår. Du bokar tid via Mina vårdkontakter eller via telefon.

  • BRIS

    För dig under 18 år finns Bris. Här kan du ringa (116 111), mejla eller chatta med en Bris-kurator, gratis och anonymt. Du kan också prata med andra ungdomar i forum.