4 tips kring alkohol i coronatider

Försök att behålla dina vardagsrutiner. Se upp så att du inte dricker mer än vanligt bara för att du är mer hemma.

Rör på dig! Ta en långpromenad eller löprunda. Då kommer du ut och bryter tristessen. Vilket är bra mot stress.

Håll koll på ditt drickande. Håll dig till mindre än tio små glas vin eller öl i veckan, där går gränsen för riskbruk.

Gav tipsen på sidan dig någon hjälp?

Nej, tyvärr

Sådär

Ja!

Om du behöver mer stöd

  • Alkohollinjen

    Alkohollinjen är till för dig som funderar över dina eller någon annans alkoholvanor. Här får du prata med utbildade rådgivare, helt gratis och anonymt.

  • Alkoholhjälpen

    För dig som vill läsa och diskutera frågor kring förändrade alkoholvanor med andra användare och rådgivare finns alkoholhjälpen.

  • Riddargatan 1

    För dig som bor i Stockholm finns Riddargatan 1.  Här kan du med alkoholproblem få kortare hjälp med innan allvarliga konsekvenser uppstår. Du bokar tid via Mina vårdkontakter eller via telefon.

  • BRIS

    För dig under 18 år finns Bris. Här kan du ringa (116 111), mejla eller chatta med en Bris-kurator, gratis och anonymt. Du kan också prata med andra ungdomar i forum.