4 tips för att minska risken att ditt drickande påverkar andra

Misstänker du att ditt drickande påverkar människor i din omgivning negativt? Våga ta upp ämnet och fråga personer i din närhet hur de uppfattar dig när du är berusad.

Har du en känsla av att du dricker för mycket eller för ofta? Ta reda på det genom att anteckna när och vad du druckit. Gå igenom efter en månad och fundera över mängden. Du kan även testa dina alkoholvanor på alkoholprofilen.se.

Fundera över hur ni umgås. Det kan vara svårt att förändra alkoholvanor om de sociala aktiviteterna ofta kretar kring alkohol. Försök föreslå andra aktiviteter, som att gå på bio, ta en promenad eller klättra.

Sök professionellt stöd. Det måste inte vara ett möte öga mot öga, det kan också ske anonymt.

Vill du prata med någon? Ring Alkohollinjen på 020-844 448 och prata med en utbildad rådgivare, helt gratis och anonymt.

Gav tipsen på sidan dig någon hjälp?

Nej, tyvärr

Sådär

Ja!

Om du behöver mer stöd

  • Alkohollinjen

    Alkohollinjen är till för dig som funderar över dina eller någon annans alkoholvanor. Ring så får du prata med utbildade rådgivare, helt gratis och anonymt.

  • Alkoholhjälpen

    För dig som vill läsa och diskutera frågor kring förändrade alkoholvanor med andra användare och rådgivare finns Alkoholhjälpen.

  • Riddargatan 1

    Du som är 18 år eller äldre och vill dricka mindre eller sluta helt med alkohol kan få hjälp hos Riddargatan 1. Du bokar tid via Vårdguidens e-tjänster eller via telefon.

  • BRIS

    För dig under 18 år finns Bris. Här kan du ringa, mejla eller chatta med en Bris-kurator, gratis och anonymt. Du kan också prata med andra ungdomar i forum.