4 tips för att minska risken att ditt drickande påverkar andra

Våga prata. Misstänker du att ditt drickande påverkar människor i din omgivning negativt? Våga ta upp ämnet och fråga hur personer i din närhet uppfattar dig när du är berusad.

Ta reda på hur mycket du dricker. Har du en känsla av att du dricker för mycket eller för ofta, men är osäker? Börja anteckna när och vad du druckit. Gå igenom efter en månad och fundera över mängden. Du kan även testa dina alkoholvanor på alkoholprofilen.se.

Fundera över hur ni umgås. Det kan vara svårt att förändra alkoholvanor om de sociala aktiviteterna ofta kretar kring alkohol. Försök föreslå andra aktiviteter, som att gå på bio, köra gokart eller klättra.

Sök professionellt stöd. Vänd dig till professionella och säkra platser. Det måste inte vara ett möte öga mot öga, det kan också ske anonymt.

Gav tipsen på sidan dig någon hjälp?

Nej, tyvärr

Sådär

Ja!

Om du behöver mer stöd

  • Alkohollinjen

    Alkohollinjen är till för dig som funderar över dina eller någon annans alkoholvanor. Här får du prata med utbildade rådgivare, helt gratis och anonymt.

  • Alkoholhjälpen

    För dig som vill läsa och diskutera frågor kring förändrade alkoholvanor med andra användare och rådgivare finns alkoholhjälpen.

  • Riddargatan 1

    För dig som bor i Stockholm finns Riddargatan 1.  Här kan du med alkoholproblem få kortare hjälp med innan allvarliga konsekvenser uppstår. Du bokar tid via Mina vårdkontakter eller via telefon.

  • BRIS

    För dig under 18 år finns Bris. Här kan du ringa (116 111), mejla eller chatta med en Bris-kurator, gratis och anonymt. Du kan också prata med andra ungdomar i forum.