Projekt 1330

Sadelskydd och digitala utskick ska öka medvetenheten hos föräldrar

Inför skolavslutningar och studenter placerade polis, fältare och kommunen tillsammans ut sadelskydd med viktiga budskap på cyklar i Kristianstad.

I dagens samhälle sprids information snabbt via digitala kanaler. För att tränga genom bruset krävs nya idéer och kreativitet. Ibland är det bra att väcka lite extra uppmärksamhet för att vara säker på att budskapet kommer fram och i bästa fall påverkar beteende hos individer. Så som att få någon vuxen att avstå att langa alkohol till en minderårig. Precis så här tänkte Kristianstads kommuns Drog- och brottsförebyggande samordnare, Anna Nordin och hennes kollegor.

Brev och sadelskydd till föräldrar
För att påverka föräldrar att inte langa alkohol till minderåriga och påminna om alkoholens skadeverkan på hälsan, skickades hundratals brev ut digitalt till föräldrarna i kommunen med barn mellan 0–18. Avsändaren var fältgruppen, Polisen, Mariamottagningen samt Kristianstads kommun och Drog- och brottsförebyggande råd. Förutom att hälsa alla en glad och trevlig sommar, var syftet med breven att påminna föräldrar om alkoholens skadeverkan. Informationen var tydlig, bl.a. fanns att läsa att det är olagligt att köpa ut alkohol till minderåriga under 20 år, samt vart du kan vända dig som föräldrar om du behöver stöd och hjälp angående alkohol och tonåringar. Här ingick också konkreta tips på vad dem själva kan göra för att stötta barn att inte dricka alkohol.

Förutom brev så placerades även hundratals sadelskydd med budskap från Tänk Om (Länsstyrelsens kampanj)  på cyklar parkerade utanför Galleria Boulevard och vid järnvägsstationen utanför Rådhuset i Kristianstad. Sadelskydden placerades ut av samordnaren, polis och fältare tillsammans dagarna innan skolavslutningen tillika kommunens studentavslutning. Ett strategiskt val av avsändarna för att påverka under risktillfället som skolavslutningar innebär, då många ungdomar gör sin alkoholdebut.

Glada hejarop bland förbipasserande
Resultatet av handlingen blev glada hejarop bland förbipasserande som tyckte idén var jättekul. Även media uppmärksammade handlingen som ansågs något otraditionell. Hur vida det påverkade föräldrars beteende är svårt att säga, men aktionen var definitivt uppskattad. Ett gott exempel på att sprida budskapet om alkoholens skadeverkan till vuxna och deras barn, kanske på ett lite annorlunda vis.

– Många tyckte det var otroligt häftigt att se positiva samarbeten över organisationer. Att uniformerade poliser satte på sadelskydden tillsammans med fältare gav ett enormt intryck. När förbipasserande såg sadelskydden hajade de till. Istället för en flyer som ofta tenderar att bli det samma som nedskräpning så fick cyklisterna en användbar gåva med ett viktigt budskap, berättar Anna Nordin, Drog- och brottsförebyggande samordnare Kristianstads kommun.

Anna med kollegor tipsar:

  • Samarbeta över gränserna. Det blev otroligt effektfullt med parkerad polisbil och uniformerade poliser som satte på sadelskydden tillsammans med fältare.
  • Gör digitalt utskick till vårdnadshavare = Det är gratis!
  • Kontakta media om vad som är på gång, med lite tur kan ni få extra spridning och uppmärksamhet av eran handling.

Fem kriterier för att kunna IQ-certifiera ditt projekt

  • Förebygger eller minskar alkoholproblem

  • Genomförd i Sverige

  • I första hand inriktad på egen verksamhet eller närområde

  • Konkret handling, inte enbart en information

  • Tydlig nog att berätta om och förstås av andra

  • Ansök att bli certifierad