Projekt 1329

Med mjölk och glass blandas receptet på engagemang och gemenskap

Sedan 2004 har Mjölktältet bidragit till att engagera ungdomar i en tobak- och drogfri festivalstämning på Holj Marknad i Oloftröm.

Holje Marknad är en marknad med festivalkänsla som anordnas i maj varje år av Lions club i Olofström. Men trots festämning och glädje är det också ett tillfälle som anses vara en riskhelg då många ungdomar gör sin alkoholdebut.

Mjölktältet har funnits under Holje Marknad sedan 2004. Ett tält som flödar av milkshakes i oändliga smaker. Mjölktältet finns till för att ge barn och ungdomar en trygg och drogfri mötesplats under festivalen. Här är det ungdomar själva som styr showen med allt ifrån att bygga upp och riva tältet, samt att sälja milkshakes under alla de tre dagar som Holje Marknad anordnas. Målet är att skapa delaktighet och engagemang, självfallet utan alkohol och andra droger under festivalen för just ungdomar.

Hur går det till?
Mjölktältet sker i samverkan mellan Aktivitetshuset Växtverket, Fritidsledare på Högavångsskolan, Studieförbundet NBV, Musik i Blekinge och Socialtjänsten i Olofström. ICA Maxi i Olofström sponsrar med glass och mjölk.

Ungefär en månad innan Holje Marknad anordnas en provsmakning av milkshakes. Här finns det möjlighet att rösta på vilken milkshake som ska bli årets smak. Efter provsmakningen kan ungdomarna anmäla sitt intresse om att hjälpa till med försäljningen under marknaden. 13 olika arbetspass över 3 dagar, med hela 6 ungdomar per pass är med och sköter försäljningen under marknaden. Totalt blir det ca 80 ungdomar som tillsammans säljer hela 1500 milkshakes över tre dagar. I snitt betyder detta att varannan besökare som kommer till Hojlje Marknad köper en milkshake. Intäkterna av milkshakeförsäljningen går till Aktivitetshuset Växtverket och används för att anordna olika aktiviteter för ungdomar.

Förutom milkshakeförsäljning anordnas aktiviteter i tältet, så som musikföreställningar, trollkarl mm. På dagen är underhållningen anpassad till familjer, medan kvällen riktar sig främst till ungdomar själva. Mjölktältet är en tobak- och drogfri yta. Ytan är avgränsad och tydligt märkt med informationen om att det råder en tobak- och drogfri zon. Här används också alkomätare vid misstanke om berusning hos både ungdomar som säljer och besökare. Vid misstanke ombedes personen blåsa i alkomätaren. Om blåset är positivt hälsas personen hej då i dörren och välkommen åter igen i nyktert tillstånd.

Vad får ungdomarna som är med?
Eftersom målet med mjölktältet är delaktighet, välkomnas alla ungdomar som är med och säljer milkshakes till en avslutande 3-rätters middag. En bra belöning anser många. Även under denna middag hjälper alla till för att helheten ska bli bra, med allt från att laga mat till att duka fint och festligt.

– Förut testades olika belöningar för att de som jobbade i mjölktältet skulle känna sig uppskattade, så som biobiljetter, bowling och annat. Tyvärr var engagemanget dåligt och många dök inte upp till sina arbetspass. Nu med middagen som belöning är uppslutningen bra och en bra gemenskap skapas. Under arbetspassen får de även dricka gratis milkshakes såklart, berättar Andreas Atnarsson, fritidsledare på Växtverket i Olofström.

Växtverkets bästa tips för ett lyckat event:

  • God planering och bra samarbeten. Genom samverkan blir vi starka

Fem kriterier för att kunna IQ-certifiera ditt projekt

  • Förebygger eller minskar alkoholproblem

  • Genomförd i Sverige

  • I första hand inriktad på egen verksamhet eller närområde

  • Konkret handling, inte enbart en information

  • Tydlig nog att berätta om och förstås av andra

  • Ansök att bli certifierad