Projekt 1319

Med äventyrsbad och alkoholfritt bubbel blev nyårsafton en succé!

Vattenrutschkanor, strömvirvlar och karaoke samlade unga till ett alkoholfritt nyårsfirande med glädje och gemenskap tillsammans med UNF Skaraborg.

Ungdomens Nykterhetsförbund (UNF) har god vana att jobba förebyggande med unga för att minska alkoholhets och missbruk. Det ingår i deras ordinarie verksamhet, där visionen är ”en demokratisk och solidarisk värld fri från droger”. Men inför högtider händer det att förbundet genomför extra insatser.

Nyårsafton är ett tillfälle med stark alkoholanknytning, då både vuxna och unga dricker alkohol. Det lokala UNF Skaraborg har därför under flera år anordnat nyårsfester för unga, och under tidigare år även arrangerat ”Vinterbadet” under jullovet. En uppskattad och givande aktivitet som innebar en möjlighet för unga att ta del av äventyrsbadet på Skövde Arena. Efter några års vilande (sista vinterbadet genomfördes 2014) bestämde sig styrelse för att återinföra denna tradition, men denna gång genom att anordna ett äventyrsbad på självaste nyårsafton.

Nyårsbad & fest
Eventet Nyårsbad & fest med UNF arrangeras 31 januari 2018. Distriktet abonerade hela äventyrsbadet, och bjöd in ungdomar upp till 25 år att delta helt gratis. Finnanisering gjordes av extern aktör, nykterhetsrörelsens Vit Jul-kampanj och av UNF Skaraborg själva. Samtliga deltagare fick fritt nyttja vad badet har att erbjuda så länge de orkade. Som att åka rutschkanor, bada i vågpoolen, och åka ström. Ända kravet var att de som ville delta föranmälde sig till eventet, då antalet platser var begränsat.

På kvällen, efter mycket badande, hölls en nyårsfest i UNFs lokal i centrala Skövde. Här bjöds på mat, snacks och godis. Det anordnas med dansgolv och aktiviteter så som karaoke – och spelturneringar. På tolvslaget skålades det med alkoholfritt bubbel. Ett trevligt avslut på en rolig dag tillsammans.

Kommer bli en regelbunden aktivitet!
Nyårsbadet lockade upp emot 35 deltagare. Totalt erbjöds så många som 90 platser på badet. Både tidigare medlemmar och unga som inte reda var en del i UNF deltog. Stämningen var på topp från förmiddag till sen kväll med mycket skratt och energi. Marknadsförning gjordes via UNFs interna och externa sociala medier, samt på skolor och fritidsgårdar där affischer sattes upp. Utöver det gjorde UNF representanter besök på skolor för att berätta om eventet. Förhoppningen är att fler deltar nästa år, vilket kräver mer marknadsföring och planering.

– Det har varit ett fantastiskt roligt och uppskattat event som vi tveklöst kommer fortsätta med så länge vi får möjlighet. Aktiviteterna har varit lika givande som stärkande, både för de som deltagit och alla idiellt engagerade som var med och anordnade dagen, säger Jenny Grahn, Verksamhetsutvecklare i UNF Skaraborg.

UNF arbetar hårt för att ge unga en meningsfull fritid. Jenny berättar att det är särskilt viktigt för UNF att unga har någonstans att ta vägen under helger med stark alkoholanknytning, som nyårsafton. Många unga som hittar till UNF är otroligt tacksamma och blir fantastiskt engagerade medlemmar, då de ser verksamheten som en undanflykt från ett hem där alkohol- och/eller drogmissbruk förekommer.

– Vi vill erbjuda en plats där en slipper undan alkoholhetsen som många upplever i sitt kompisumgänge, och i många fall även hemma hos sin familj, säger Jenny.

Under nyårsafton är det många unga som gör sin alkoholdebut. I och med detta projekt erbjöd UNF ett kul event utan alkohol, dit ungdomar fick komma och fira det nya året tillsammans. UNF Skaraborg är nöjda med eventet och ser varje individ som deltar, och på så vis undviker alkohol på rikshelger, som en framgång.

– På så vis så minskar vi alkoholens effekt och skador på individen, vilket för oss är det största målet, säger Jenny.

Jennys bästa tips för ett lyckat projekt:

  • Våga försöka! Att skriva en ansökan för att söka medlen och stöd låter läskigare än vad det är.
  • Våga prata med ungdomar! Det absolut mest effektiva marknadsföringsverktyget är att snacka. Om ditt projekt riktar sig till unga så ska du se till att åka ut till skolor och prata med alla elever du kan få tag i. Då sprider sig ordet snabbt!
  • Var kreativ i erat planerande och tänk mycket! Det kan aldrig finnas för många alternativ eller för mycket aktiviteter för deltagarna. Det ska finnas något för alla.

Fem kriterier för att kunna IQ-certifiera ditt projekt

  • Förebygger eller minskar alkoholproblem

  • Genomförd i Sverige

  • I första hand inriktad på egen verksamhet eller närområde

  • Konkret handling, inte enbart en information

  • Tydlig nog att berätta om och förstås av andra

  • Ansök att bli certifierad