Projekt 1304

En historisk afterwork på Eskilstuna stadsmuseum

Eskilstuna stadsmuseum arrangerade en annorlunda alkoholfri afterwork för museets anställda, kommunanställda och kommuninvånare. Resultatet? En historisk aw!

Utökade öppettider, skräddarsydda visningar och den ovanliga uppmaningen att besökare gärna fick ta med sig hämtmat till de alkoholfria drycker som serverades. Det är bara några av de kreativa idéer Eskilstuna stadsmuseum sjösatte för att skapa en historisk afterwork. Resultatet? En välbesökt kväll där såväl vana som ovana museibesökare fick uppleva ett nytt sätt att umgås med kollegor efter arbetstid

– AW-kulturen är ganska inarbetad på många arbetsplatser, men tyvärr är den ofta normativ. Det handlar om att gå ut efter jobbet och ta ett glas vin eller en öl. Trots det är vi många som vill umgås utan alkohol. Vi ville erbjuda ett tillfälle där alla känner sig inkluderade och välkomna och där upplevelsen står i centrum – inte alkoholen. Kanske kunde en AW-kväll också fungera som en tröskelsänkare för den som normalt inte väljer att gå till ett museum?

Det berättar Åsa Kjellkvist, kommunikationsvarig på Eskilstuna Stadsmuseum.

Kreativa idéer för att nå nya besökare

Med kvällsöppet ville museet locka en ny målgrupp, både de som vanligtvis tackar nej till att följa med på afterwork och de som hellre tar en öl med sina kollegor efter jobbet. Vanligtvis stänger museet kl. 16:00 men onsdagen den 17 oktober stod museets dörrar öppna ända fram till klockan 19:00. Besökarna erbjöds att fritt strosa runt i museet eller delta i guidade visningar.

En av visningarna hade titeln: ”Crash Course i Eskilstunas historia” och vände sig särskilt till den ovana museibesökare – som till stor del var den tilltänkta målgruppen. Det krävdes varken föranmälan eller entréavgift för att delta.

På en afterwork blir man ofta hungrig. Något de ansvariga för eventet hittade en minst sagt kreativ lösning på. Förutom att det i museets café såldes fika, snacks, alkoholfri öl, cider och andra alkoholfria kalla och varma drycker, kunde besökare ta med sig hämtmat om de ville. Museets anställda dukade upp bord och stolar i några av utställningarna, tände ljus och satte på stämningsfull bakgrundsmusik.

Lockande lokal marknadsföring

Eventet marknadsfördes främst via Facebook genom att dela informationen i lokala grupper, men även via affischer och kommunens Evenemangsguide. Särskilt vikt lades på att ta fram bra bildmaterial till marknadsföringen, genom att fotografera och filma den egna personalen i historiska miljöer och roliga dräkter.

– Helt klart värt att lägga extra tid på, speciellt om ni vill kommunicera i sociala medier råder Åsa Kjellkvist, som tillsammans med antikvarie Anna Djuvfeldt utvecklade ursprungsidén, marknadsförde och genomförde själva eventet.

På bilden: Anna Djuvfeldt, (antikvarie och guide) Erik Berggren, (receptionist och guide) och Åsa Kjellkvist, (kommunikatör och projektledare). Foto: John Lindell 

Historisk resultat

Kvällen blev betydligt mer populär än vad museet vågat hoppas på. Besökare kommenterade att det var en trevlig, inkluderande afterwork-form som passar alla. Målet var att  minst 60 personer skulle dyka upp till eventet, då tidigare kvällar med kvällsöppet inte lockat någon större publik. Istället kom 426 besökare under kvällen och 181 personer deltog i någon av de guidade visningarna. Flera av besökarna var förstagångsbesökare som kom med en eller flera kollegor.

– Kvällen bidrog förhoppningsvis till att de som annars tackar nej till en afterwork, nu valde att följa med och förhoppningsvis lockade vi personer som annars hade valt att gå på en klassisk afterwork med alkoholdrycker, konstaterar Åsa Kjellkvist.

Eskilstuna stadsmuseum samlar, vårdar, bevarar och tillgängliggör Eskilstuna kommuns kulturarv. Eskilstuna stadsmuseum är en del av Eskilstuna kommun. I kommunens målbild ingår att Eskilstuna ska vara en jämställd, välkomnande och inkluderande stad. 

Åsas tips för att starta liknande initiativ:

  • Lägg tid på att ta fram bra bildmaterial till din marknadsföring.
  • Om du marknadsför via Facebook – gör ett evenemang och dela det i lokala grupper.
  • Undvik föranmälan om det går. Många vill vara spontana och drar sig för att boka upp sig.

Fem kriterier för att kunna IQ-certifiera ditt projekt

  • Förebygger eller minskar alkoholproblem

  • Genomförd i Sverige

  • I första hand inriktad på egen verksamhet eller närområde

  • Konkret handling, inte enbart en information

  • Tydlig nog att berätta om och förstås av andra

  • Ansök att bli certifierad