Projekt 1357

”Fyll dansgolven, inte ungdomarna” i Ystad

En rad dansband kampanjade tillsammans med Länsstyrelsen i Skåne för att förhindra att alkohol köps ut till minderåriga. I Ystad stod Perikles bakom budskapet.

Under 2018 drog Länsstyrelsen i Skåne igång en kampanj som gick ut på att motivera vuxna och unga vuxna att inte köpa ut alkohol till minderåriga. För att lyckas nå ut med budskapet valde man att samarbeta med dansband som har den här åldersgruppen i sin publik. Valet föll på Lasse Stefanz som är stora inom dansbandsvärlden och fungerar som ”influensers” för många olika åldersgrupper.

Kampanjen fick budskapet ”Fyll dansgolvet – inte ungdomarna” som användes flitigt och som trycktes upp på t-shirtar till dansbandsmedlemmarna. En kort film spelades in där Lasse Stefanz iklädda i t-shirtarna, berättar varför de står bakom kampanjen. Filmen spreds via Lasse Stefanz hemsida samt i sociala medier. Redan i mars 2019 hade filmen över 23 000 visningar med många positiva kommentarer.

Länsstyrelsen Skåne gick ut med ett pressmeddelande om samarbetet där de uppmanade andra dansband att haka på. Tanken med kampanjen var att det skulle bli en stafettpinne som fler dansband och dansställen kunde plocka upp och föra vidare. Fler band/artister som ställde sig bakom kampanjen och spelade in filmer med budskapet är Perikles, Donnez, Streaplers, Larz Kristerz och Hasse Andersson.

Projektet tas till Ystad
I Ystad fångade fältsekreteraren Richard Magnusson upp Länsstyrelsens initiativ och valde att implementera kampanjen i sin kommun. En förutsättning för genomförandet var att få med ett dansband. I det här fallet engagerade sig Perikles som till fullo stod bakom budskapet ”Fyll dansgolvet – inte ungdomarna”.

Perkeles stod helt bakom uppmaningen om att inte köpa ut. En lång artikel med bild av dansbandet samt information om kampanjen publicerades i lokaltidningen. Perikles spelade in en kortfilm med budskapet, i klädda t-shirtarna, och lade ut på sina sociala medier. Evenemanget skulle hållas en fredag och lördag med spelning av Perikles på en nattklubb i Ystad. Kampanjen pågick hela veckan på restaurangen och nattklubben där kampanjen hölls. All personal hade tröjor på sig med budskapet, som bars under hela veckans lunchservering.

Evenemanget gick av stapeln i början av maj. Under första kvällen var åldern på publiken 35+ med många föräldrar och äldre vuxen publiken. Lördagen riktade sig till en publik i åldersgruppen 18 till 30 år. Spelningarna visade sig vara ett utmärkt tillfälle att nå ut med budskapet. Publiken som nåddes var allt ifrån föräldrar, mor-och farföräldrar, syskon med flera som lyssnade och dansade till dansbandets musik och som fick med sig budskapet att inte langa.

”Alla kan ha en förebyggande funktion”
Richard berättar att det är första gången man i kommunen försöker nå en dansbandspublik live ute på en nattklubb på det här viset. Själv fanns han på plats och spred budskapet genom att prata med gästerna, med tröjan på såklart.

Att jag som Fältsekreterare pratar med gästerna innan insläpp, under kvällen inklusive personalen och givetvis dansbandet Perikles som sprider budskapet från scen, det är nytt och det är unikt, säger han.

I samband med nationaldagen fortsatte kampanjen att spridas via en monter på torget samt i sociala medier. Den var igång under årets skolavslutning, som detta år blev betydligt mindre stökigt än vanligt. Vakter, föräldrar, poliser, kollegor och fritidsledare är alla överens om att avslutningen blev lugnare än vanligt. Dansbandskampanjen tillsammans med övriga förebyggande insatser under samma period exempelvis föräldramöten, fältgruppens höga närvaro, tidningsartiklar med mera tros ha varit en bidragande faktor till att maj månad och skolavslutningen blev lugna.

-Alla kan ha en viktig förebyggande funktion genom att inte bjuda eller langa men framförallt fungera som förebilder och eventuellt fånga upp unga som är på glid, påpekar Richard Magnusson.

Vill du föra stafettpinnen vidare?
Kampanjen är numera ett länsstyrelsegemensamt koncept. En möjlighet för både länsstyrelser och kommuner som vill göra insatser tillsammans med dansställen för att föra ut budskapet att inte köpa ut till minderåriga. För dem som vill föra stafettpinnen vidare har länsstyrelserna tillsammans tagit fram ett kampanjmaterial.

Följande material finns att tillgå för intresserade länsstyrelser och kommuner att använda:

Folder med kort fakta om unga och alkohol samt hänvisning till www.hejdaalkoholsakdor.se, www.tonarsparloren.se och www.tankom.nu. Det går även att lägga till kommunens logotyp.

Affischer, liggande och stående A3-format med kampanjbudskapet ”Fyll dansgolven – inte ungdomarna” och undertexten ”Man får frågan om att köpa ut. Vad svarar du?”

Kampanjlogga i form av budskapet. Loggan kan också användas som banner på hemsidor.

T-shirts med budskapet ”Fyll dansgolvet – inte ungdomarna. Jag köper inte ut.”

Dropflag/beachflag med budskapet på ena sidan och länsstyrelsernas logga på andra sidan.

Alla färdiga filmer finns här:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLu3xglm33PF7EFzHdy4uqdrHXV59DMvCK

Fem kriterier för att kunna IQ-certifiera ditt projekt

  • Förebygger eller minskar alkoholproblem

  • Genomförd i Sverige

  • I första hand inriktad på egen verksamhet eller närområde

  • Konkret handling, inte enbart en information

  • Tydlig nog att berätta om och förstås av andra

  • Ansök att bli certifierad