Projekt 1375

”Coronapeppen” blev början på en digital fritidsgård i Falkenberg

När mötesplatserna för unga i Falkenberg tvingades stänga under pandemin, kavlade fritidsledarna hos Ung Falkenberg (Ungfbg) upp ärmarna och började digitalisera sin verksamhet. En vecka senare gick ”Coronapeppen” live för första gången.

Under pandemin vittnar många om att ungdomar i större utsträckning samlas på egna hemmafester, där alkohol kan drickas utan tillsyn och där avståndsreglerna lätt kan glömmas bort. Samtidigt har många fritidsmöjligheter för ungdomar försvunnit eller begränsats i och med pandemin. Till exempel tvingades många mötesplatser som tidigare varit viktiga för ungdomar att stängas under hösten 2020.

Så hur ställer man om sin verksamhet så att den fungerar i en rådande pandemi? Och hur når man ut till ungdomar när alla måste hjälpa till för att begränsa smittspridningen?

Det började fritidsledarna i Falkenbergs kommun, i sin verksamhet Ungfbg, att fundera på. I Falkenberg hade alla mötesplatser för unga mellan 12 och 20 år tvingats stänga under pandemin, som på så många andra platser i Sverige. Därför bestämde man sig under hösten 2020 för att ställa om och testa ett nytt koncept.

En digital mötesplats tog fart

Ungfbg bestämde sig för att försöka möta ungdomarna online. Och det var snabbt. Det fanns nämligen en oro bland fritidsledarna om att ungdomar skulle samlas på stan och festa under helgen på höstlovet. Så från att beslutet var taget hade man endast en vecka på sig att förbereda den 24-timmars livesändning som skulle kickstarta alltsammans.

— Det blev ett projekt som verkligen sammansvetsade oss som arbetsgrupp. Helt plötsligt skulle vi lämna vårt normala arbetssätt och i stället ge oss på något helt nytt, berättar Teo Dahnberg, en av sex fritidsledare hos Ungfbg som genomförde första upplagan av Coronapeppen.

De fick möjlighet att köpa in de programvaror som behövdes för att livesända, och man fick även hjälp av olika sponsorer med bidrag till de priser som sedan utlottades under livesändningen. Ungdomarna nådde man genom att informera i sina egna väletablerade sociala medier, då man redan hade ett omtyckt Instagram- och Facebook-konto. Det var också därifrån man länkade till själva livesändningen på Youtube.

Under sändningen fanns det möjlighet för ungdomarna att delta genom olika tävlingar och quiz, men även matlagningsinslag samt en hel del intervjuer och andra roliga upptåg och aktiviteter.

— Vi måste säga att det verkligen gick över förväntan! Ett fantastiskt engagemang! Vi bidrog till att ge ungdomar en rolig aktivitet som gjorde det meningsfullt att vara hemma och umgås i en alkoholfri miljö på en fredag kväll och natt, berättar Teo.

Under livesändningen hade man totalt uppemot 500 unika tittningar, och insatsen planeras att göras om i samma tappning flera gånger framöver. Nästa gång är planerad under kommande sportlovsvecka, och även då i en livesändning som ska hålla på i 24 timmar.

Ledarna på Ungfbg tipsar!

  • Våga tänka nytt!
  • Var inte rädd för ny teknik.
  • En digital gemenskap är också en gemenskap som gör skillnad

Fem kriterier för att kunna IQ-certifiera ditt projekt

  • Förebygger eller minskar alkoholproblem

  • Genomförd i Sverige

  • I första hand inriktad på egen verksamhet eller närområde

  • Konkret handling, inte enbart en information

  • Tydlig nog att berätta om och förstås av andra

  • Ansök att bli certifierad