Alkohol kan öka oron

När livet gungar till kan oron snabbt ta över ens vardag. Något glas vin eller några öl kan kännas lockande för att slappna för en stund. Men, effekten är kortvarig och blir snart den motsatta. 

Det handlar till stor del om att alkohol aktiverar kroppens alarm- och stressystem som stärker känslan av oro, fara eller ångest (1). 

Alkohol skapar också en obalans bland signalsubstanserna i hjärnan vilket gör oss mer känsliga för stress och försämrar vårt psykiska mående (2).

Här kan du läsa mer om hur alkohol påverkar kroppen.

Sömnen är viktig  

Sömn är kroppens sätt att låta hjärnan återhämta sig och blir därför extra viktig när vi känner oss stressade eller oroliga. Samtidigt kan det vara svårt att sova när jobbiga tankar snurrar. 

Alkohol kan i stunden ha en lugnande effekt som gör det lättare att somna. Men, med alkohol i kroppen blir sömnen sämre – vi vaknar oftare och lider man av snarkningar eller sömnapné så förvärras det (3).

Läs mer om alkohol och sömn.

Stressad eller orolig? Tre tips:

  • Var utomhus och rör på dig. Det påverkar kroppen positivt på många sätt – oavsett det handlar om ett pass på gymmet eller om en kortare promenad. Att få frisk luft gör oss piggare på dagen och bidrar till bättre sömn på natten. Har du möjlighet att vara i naturen, kan det ha en lugnande effekt i sig.
  • Umgås och prata med andra. Att sitta ensam med sina tankar kan göra att oron växer och nästan bli outhärdlig. Det brukar hjälpa mycket att prata med andra. Om du inte vet vem du ska vända dig till, finns organisationer med stor erfarenhet av att möta människor i stora och små frågor. Några exempel hittar du i den här listan från organisationen Mind.
  • Håll i rutiner. När vi drabbas av kriser eller känner oro, är det lätt hänt att vi släpper rutiner och struntar i att göra saker vi annars mår bra av. Det är inte konstigt att det blir så. Samtidigt vet vi att vardagliga rutiner kan hjälpa mycket när vi är ur balans. Att äta bra, röra på sig och att lägga sig som vanligt, kan spela stor roll för hur väl vi hanterar oro (4).

    Läs mer om alkohol och psykisk hälsa.
Foto: Chris Abatzis

Funderar du över dina alkoholvanor? 

Med vårt självtest Alkoholprofilen kan du få koll på dina vanor och få tips om du vill förändra dem.

Orolig för någon annans alkoholvanor? Stöd inför ett första prat finns på alkoholsnacket.se

För mer stöd gällande ditt eget eller någon annans drickande finns Alkoholhjälpen. Där kan du prata med utbildade rådgivare, helt gratis och anonymt.

Mer stöd och råd

Hos 1177 Vårdguiden finns information om var du kan vända dig för stöd i olika frågor.


Källor

  • Läkartidningen
  • Beroendecentrum
  • 1177
  • Folkhälsomyndigheten

Vill du testa dina alkoholvanor eller få tips och stöd?

Alkoholprofilen

Alkoholprofilen är ett självtest där du kan få koll på dina alkoholvanor.

Testa dina vanor

ALKOHOLSNACKET

Är du orolig för en annan vuxens alkoholvanor? Ta hjälp av IQs digitala tjänst Alkoholsnacket.

Till tjänsten

Alkoholhjälpen

Alkoholhjälpen är till för dig som funderar över dina eller någon annans alkoholvanor. Här får du stöd av utbildade rådgivare, helt gratis och anonymt.

Kontakt