Alkohol och oro

Varför är det ingen bra idé att dricka alkohol när man känner sig stressad eller orolig? Här får du tips för att må så bra som möjligt i oroliga tider.

Alkohol kan öka oron

När tillvaron gungar till kan oron snabbt ta över ens vardag. Något glas vin eller några öl kan kännas lockande för att slappna av och dämpa oron för en stund. Men, effekten är kortvarig och blir snart den motsatta. 

En stor del av förklaringen handlar om att alkohol aktiverar kroppens alarm- och stressystem som stärker känslan av oro, fara eller ångest (1). 

Att dricka alkohol ofta skapar obalans bland signalsubstanserna i hjärnan vilket gör oss mer känsliga för stress och försämrar vårt psykiska mående (2).

Här kan du läsa mer om hur alkohol påverkar kroppen. 

Tjej sitter och funderar på en trappa i en utomhusarena. Foto: Anthony Trand
Foto: Anthony Trand

Sömnen är viktig  

Sömn är kroppens sätt att låta hjärnan återhämta sig och blir därför extra viktig när vi känner oss stressade eller oroliga. Samtidigt kan det vara svårt att sova när många jobbiga tankar snurrar. 

Alkohol kan i stunden ha en lugnande effekt som gör det lättare att somna. Men, med alkohol i kroppen blir sömnen mer orolig – vi vaknar oftare och lider man av snarkningar eller sömnapné så förvärras det (3).

Mer om hur alkohol påverkar sömnen och tips för att sova bättre.

Tre tips för att hantera stress och oro:

Var utomhus och rör på dig  

Att röra på sig påverkar kroppen positivt på många sätt, oavsett det rör sig om ett pass på gymmet eller en kortare promenad. Att gå ut och få frisk luft gör oss piggare på dagen och bidrar till bättre sömn på natten. Har du möjlighet att vistas i naturen, kan det ha en lugnande effekt i sig.  

Umgås och prata med andra  

Att sitta ensam med sina tankar gör ofta att oron blir större och ibland nästan outhärdlig. Det brukar hjälpa mycket att prata med andra. Om du inte vet vem du ska prata med, finns forum och organisationer att vända sig till. Några exempel hittar du i den här listan från organisationen Mind.

Håll i rutiner

När vi drabbas av kriser eller känner oro, är det lätt hänt att vi släpper rutiner och struntar i att göra saker vi annars mår bra av. Det är inte konstigt att det blir så. Samtidigt vet vi att vardagliga rutiner kan hjälpa mycket när vi känner oss ur balans. Att äta bra, röra på sig och att lägga sig som vanligt, kan spela stor roll för hur väl vi hanterar oro (4).

Läs mer om om alkohol och psykisk hälsa.

Funderar du över dina eller någon annans alkoholvanor

Mer stöd och råd?

På den här sidan hos 1177 Vårdguiden finns information om var du kan vända dig för stöd i olika frågor.

Källor
1. Läkartidningen
2. Beroendecentrum
3. 1177
4. Folkhälsomyndigheten