Alkohol och immunförsvaret

Huvudet värker och halsen kliar. En förkylning står för dörren. Dags att bädda med filtar i soffan, koka soppa och hälla upp en whiskey. Hjälper egentligen alkohol mot virus och bakterier?

Alkohol har under en lång tid använts som huskur för sjukdom och sägs bota både halsont, hosta och andra förkylningssymtom.

Men sanningen är att huskurer av det slaget inte ökar dina chanser att tillfriskna. Att ta en whiskey när du känner dig hängig är inte bara meningslöst, utan kan till och med försämra ditt mående. Det är mycket klokare att fylla glaset med varmt te.

Foto: David Mao

Därför fungerar inte alkohol som medicin

Här är de viktigaste anledningarna till att avstå från alkohol när du är sjuk:

  • Kroppens immunförsvar består till stor del av vita blodkroppar, celler vars huvuduppgift är att identifiera, angripa och bryta ner skadliga ämnen vi kommer i kontakt med. Vid alkoholintag, om än i små mängder, minskar de vita blodkropparna och vår kropp görs mer mottaglig för infektioner.
  • Alkohol försämrar flimmerhårens aktivitet i luftvägarna och minskar deras förmåga att fånga upp ovälkomna virus och bakterier. Det dämpar även hostreflexen som hjälper kroppen att hålla luftvägarna rena.
  • Alkohol försämrar din sömn. Du sover ytligare och vaknar lättare. Det leder i sin tur till att kroppen blir stressad och får sänkt motståndskraft mot infektioner.
  • Tarmfloran är avgörande för hur immunförsvaret fungerar. När du dricker alkohol påverkas den likväl som tarmbarriären som ska skydda oss mot farliga ämnen, vilket gör det lättare för bakterier att sig ut till blodet.
  • Vid regelbundet alkoholintag under längre tid ökar även risken för att drabbas av allvarligare sjukdomar, såsom cancer, hjärtproblem, demens och depression.
  • Nedbrytning av alkoholen blir en extra utmaning för kroppen när den egentligen behöver lägga sin energi på läkning. (1)

Fyra bra sätt att stötta immunförsvaret på

  • Sömn. Sömnen har en viktig funktion för ditt immunförsvar och en god sömn behövs för att kroppen och hjärnan ska kunna återhämta sig och ha kraft att motstå virus och bakterier.
  • Att äta varierat, näringsrikt och hälsosamt är viktigt på många sätt, både förebyggande men också vid sjukdom för att ge kroppen energi att bekämpa infektioner.
  • Undvik stillasittande och var noga med att röra på dig regelbundet under dagen. Lägg också in några pulshöjande träningspass i veckan för att stärka immunförsvaret.
  • Stressa av. Exakt hur immunförsvaret påverkas av långvarig stress är inte helt klarlagt men att det gör det är tydligt. Det är därför viktigt att ta signaler på ohälsosam stress på allvar och göra något åt en stressfylld livssituation. (2)

Tänk också på…

… att mediciner, även vanliga värktabletter, kan vara olämpliga att kombinera med alkohol. Konsultera alltid med din läkare om du vill dricka fast du äter medicin eller om du har en sjukdom som kan påverkas av alkoholintag.

Fyra kortfakta om alkohol och sjukdom

  • Alkohol sänker ditt immunförsvar och ökar risken att göra dig sjuk.
  • Alkohol försämrar återhämtningen om du redan är sjuk.
  • Alkohol stör din sömn, vilket gör dig mindre motståndskraftig för infektioner och förlänger sjukdomsförloppet om du är sjuk.
  • Alkohol är en riskfaktor för många allvarliga sjukdomar. (3)

Alkohol och covid 19

Läs mer om alkohol och corona.

Källor

  1. 1177, Systembolaget
  2. 1177, Hjärnfonden
  3. 1177, Systembolaget