Alkohol och bakfylla

Huvudet dunkar, illamåendet sköljer över dig och ångesten smyger sig sakta på. Gårdagens alkoholintag lämnar ofta sina tydliga spår. Men finns det något man kan göra för att slippa bli bakfull?

Och går bakfylla att bota när man redan är drabbad?

Baksidorna av alkohol kan vara många, och känslan dagen efter är oftast en av de tydligaste. Gårdagens intag lämnar alltid en större eller mindre obalans i kroppen, som ofta håller i sig i många timmar framöver.

Att bakfyllan kan uppfattas som att den infiltrerar varenda cell i kroppen är ingen slump, det är nämligen precis det den gör. Alkohol är vattenlösligt, och tas därmed upp av alla våra organ.(1) Det är därför vi kan känna oss ömma i hela kroppen, få ont i magen, och till och med ha långsammare hjärnaktivitet än vanligt.

Foto: Christian Erfurt

Hela anledningen till att vi mår så dåligt dagen efter är inte fastställd, men vissa saker står ändå klart. Till exempel vet vi att huvudvärken beror på ökad urinproduktion, vilket leder till vätskebrist (2) och att illamåendet kan vara en bieffekt av att levern förbränner alkoholen.(3)

Men det finns saker man kan göra för att slippa drabbas av dagen-efter-ångest. Här är några tips:

Tre tips för att slippa bli bakfull

  • Varva med vatten (eller alkoholfri dryck). Varannan vatten är en klassiker som håller! Att dricka mycket vatten i kombination med ditt alkoholintag funkar ofta bra för att undvika att få för mycket alkohol i systemet.
  • Håll koll på klockan. Sluta dricka alkohol vid midnatt, då får kroppen ordentligt med tid för att återhämta sig under natten.
  • Drick med måtta. Ju mindre vi dricker, desto mindre kommer alkoholen att påverka oss dagen efter. Detta kan kännas som en självklarhet, men förvånansvärt lätt att glömma. Bestäm dig innan för hur många glas du ska dricka, sätt en påminnelse på mobilen eller be en kompis att påminna om du har lätt att glömma.

Har baksmällan redan slagit till? Då kan du bara vänta ut den. Men frisk luft, vätska och sömn hjälper dig på vägen.

Tre saker att tänka på när du är bakis

  • Kör inte bil! Så länge du är bakfull gör du bäst i att lämna bilen hemma. Även om du känner dig nykter och promillehalten har lämnat blodet, kan alkoholens negativa effekter fortfarande sitta kvar. Din reaktionsförmåga, uppmärksamhet och finmotorik är försämrad och den obehagliga sanningen är att din körförmåga kan vara nedsatt med upp till 20 procent, till och med när de klassiska symtomen för baksmälla inte längre känns. (1)
  • Skippa återställaren! Att en återställare skulle ta bort baksmällan är en sanning med modifikation. Den jobbiga känslan kan skjutas upp av ett glas dagen efter, men bara för en stund. Så fort alkoholen går ur blodet kommer bakfyllan tillbaka igen, så att dricka igen är ingen långsiktig lösning.
  • Håll ut! Att påskynda tillnyktringen eller bota bakfyllan är inte möjligt. Finns alkoholen kvar i blodet så finns den. Myter såsom att bastubad eller starkt kaffe skulle få dig att nyktra till snabbare stämmer inte. (2) Alkoholen lämnar kroppen i sin egen takt, vilket är ungefär 0,1 gram alkohol per kilo kroppsvikt och timme. (3) Här kan du läsa mer om förbränningstider.

Finns det ingen nytta alls med bakfylla då? Jo kanske. Om den får dig att tänka efter lite extra nästa gång du dricker.

Funderar du över dina alkoholvanor?

I vårt självtest Alkoholprofilen får du koll på hur de påverkar dig och andra.

Källor

  1. Systembolaget
  2. Internetmedicin
  3. Internetmedicin
  4. Trafikverket
  5. Trafikverket
  6. Systembolaget