2017.05.08

Stark alkoholkultur i studentlivet visar ny undersökning från IQ

Nästan 6 av 10 studenter anser att det finns traditioner inom studentlivet där det är självklart att man ska dricka alkohol. Drygt var fjärde svarande uppger även att de tror att det är svårare att passa in på deras universitet/högskola om man inte dricker alkohol. Det visar en undersökning som har genomförts på uppdrag av IQ, bland 6 808 högskolestuderande vid 16 olika studentkårer och nationer runt om i Sverige.

– Det vi kan konstatera är att det fortfarande finns en stark alkoholkultur på många universitet och högskolor. En alkoholkultur som påverkar många studenter negativt och dessutom gör studentlivet exkluderande för många, säger Juan-Pablo Roa, vd på IQ.

Unga vuxna utmärks av en hög andel riskkonsumenter och närmare hälften av gruppen studerar på universitet eller högskola. Därför har IQ under de senaste åren aktivt arbetat med frågan bland studenter med syftet att skapa ett inkluderande studentliv där alkohol kan finnas med men inte står i fokus.

Kåraktiva upplever i större utsträckning att de påverkas negativt av sin alkoholkonsumtion
32 procent uppger i undersökningen att de avstått från att göra något de hade tänkt på grund av alkohol. Bland engagerade i kårer eller nationer är siffran 44 procent. 19 procent svarar att de gjort sämre ifrån sig på en föreläsning, tenta eller annat studiesammanhang för att de druckit alkohol dagen innan. Bland engagerade i kårer eller nationer är siffran 29 procent.

– Vår undersökning visar att den starka alkoholnormen påverkar kår- och nationsaktiva studenter mer negativt. Därför är det glädjande att allt fler kårer och nationer runt om i Sverige arbetar aktivt för att skapa en mer inkluderande kultur där alkohol kan finnas med men inte står i fokus. Men det finns uppenbarligen fortfarande mer att göra, Juan-Pablo Roa, vd på IQ.

Ytterligare resultat från undersökningen visar även att:
- Över hälften (53 procent) tycker att alkohol har en framträdande roll i samband med introduktionsdagar/mottagning för nya studenter.
- Nästan 6 av 10 (57 procent) av de svarande anser att alkohol i måttliga mängder fyller en positiv funktion i sociala sammanhang inom studentlivet.

Se faktablad för ytterligare resultat från undersökningen.

Exempel på kårer som arbetar aktivt för en smartare alkoholkultur är LundaEkonomerna vid Lunds universitet, V-Dalanation vid Uppsala universitet och studentkåren NTK vid Umeå universitet.

*Undersökningen genomfördes av Xtreme på uppdrag av IQ. Totalt svarade 6 808 högskolestuderande på webbenkäten som genomfördes under hösten 2016.

För ytterligare information:
Juan-Pablo Roa, vd IQ, 0709-79 58 55, e-post
Pressbild


2017.05.08

Stark alkoholkultur i studentlivet visar ny undersökning från IQ

Nästan 6 av 10 studenter anser att det finns traditioner inom studentlivet där det är självklart att man ska dricka alkohol. Drygt var fjärde svarande uppger även att de tror att det är svårare att passa in på deras universitet/högskola om man inte dricker alkohol. Det visar en undersökning som har genomförts på uppdrag av IQ, bland 6 808 högskolestuderande vid 16 olika studentkårer och nationer runt om i Sverige.
2017.04.27

Många föräldrar runt om i Sverige oroliga inför Valborg

Drygt var tredje förälder (35 procent) uppger att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med Valborg. I Kalmar län var motsvarande siffra 44 procent (högst) och i Norrbottens län var siffran 23 procent (lägst). Knappt åtta av tio (79 procent) svarar även att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol, men bara nio procent tror att det är vanligt att deras egna tonårsbarn dricker alkohol. Det visar en undersökning bland 2 927 tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat göra.
2017.03.30

Nya filmer ska minska fyllan på fotboll

Hur skulle det se ut om vi betedde oss på samma sätt på föräldramöten eller biografer som vissa gör på fotboll? Svaret finns i de nya filmerna från satsningen Fotboll utan Fylla som har premiär idag.
2017.02.28

Mer tillåtande syn på berusningsdrickande enligt ny rapport från IQ

I dag släpps IQs Alkoholindex 2016. I rapporten framkommer att synen på berusningsdrickande blivit mer tillåtande i Sverige, såväl bland kvinnor som bland män. Unga vuxna går däremot mot strömmen och har blivit mer återhållsamma i attityden till att dricka sig berusad.
2017.01.10

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ – ansvarig IQs nätverk

IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Inom ramen för detta arbete har vi samlat ett stort nätverk av aktörer som verkar inom alkoholområdet. Nu söker dig som ska ansvara för IQs verksamhetsområde nätverk. I rollen kommer du får stort ansvar för att nå ut och skapa medvetenhet och engagemang inom IQs frågor.
2016.12.13

Många påverkas negativt av andras drickande vid jul

7 av 10 svenskar uppger att deras jul- och nyårsfirande skulle bli lika bra eller bättre om de drack mindre alkohol. Drygt var tredje uppger att deras jul- och nyårsfirande har påverkats negativt av andra människors alkoholkonsumtion. Det är några av resultaten från en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört.
2016.12.09

Det dricks för mycket på jobbet under december

Enligt en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger knappt hälften att de varit på en julfest med jobbet där de tycker att det druckits för mycket alkohol. 7 av 10 svarar även att de inte tycker att det är viktigt att det serveras alkohol på julfesten med jobbet.
2016.11.18

Nu släpps boken Bästa festen – för en smartare alkoholkultur i studentlivet

Att det konsumeras en hel del alkohol inom studentvärlden är ingen hemlighet. Nu släpps boken Bästa Festen - för en smartare alkoholkultur i studentlivet. Boken är en handbok i smartare festfixande och syftar till att förändra alkoholkulturen och skapa ett mer inkluderande studentliv där alkohol kan finnas med men inte står i fokus.
2016.11.14

Passivt drickande orsakar stora problem

Många drabbas negativt av passivt drickande. Enligt en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av IQ uppger 3 av 4 svenskar att andra personers alkoholkonsumtion påverkat dem negativt. 4 av 10 svarar att deras egen alkoholkonsumtion påverkat personer negativt och över hälften uppger att de ångrat hur de betett sig mot andra när de varit berusade. Undersökningen visar också skillnader mellan män och kvinnor.
2016.11.09

Unga nås av alkoholreklam och alkoholbudskap 13 440 gånger under ett år

Barn och unga (15-24 år) nås 1120 gånger av alkoholreklam och alkoholbudskap via sociala och traditionella medier under en genomsnittlig månad. Detta enligt en ny rapport som Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet, tagit fram på uppdrag av IQ.