2016.02.25

Unga vuxna driver trend mot mer måttfull attityd till alkohol

I dag släpps IQs rapport Alkoholindex 2015. I rapporten framkommer att unga vuxna är den grupp, som på de sex år som IQs alkoholindex genomförts, förändrat sin attityd i en mer återhållsam inriktning mot alkohol allra mest.

IQs Alkoholindex är en årligt återkommande undersökning* om attityden till alkohol i Sverige med betoning på berusningsdrickande. IQs rapport Alkoholindex 2015 bygger på svaren från totalt 12 000 personer, 16 år och äldre under åren 2010-2015.

- Det är glädjande att se att unga vuxna är den grupp som gjort de största förändringarna mot en mer återhållsam inställning till alkohol. Resultatet är extra positivt eftersom det ofta är i unga år som alkoholvanor grundläggs, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Unga vuxna har dock fortfarande den mest tillåtande attityden men har, jämfört med övriga åldersgrupper, förändrat sin syn på alkohol i en återhållsam riktning i ungefär dubbelt så stor utsträckning som genomsnittet.

- Jag tror att en av anledningarna till att vi ser att unga vuxna går mot en allt mer måttfull inställning till alkohol är de många förebyggande insatserna som genomförts under de senaste 10-15 åren. Om denna positiva utveckling ska hålla i sig är det väldigt viktigt att det ges förutsättningar att jobba förebyggande även i framtiden, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

*Undersökningen genomförs årligen via telefonintervjuer med 2 000 personer av företaget Novus.

Rapporten IQs Alkoholindex 2015 finns att ladda ner här:
IQ_alkoholindex_2015.pdf

För ytterligare information:
Magnus Jägerskog, vd IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se


IQ är en organisation som verkar för en smartare syn på alkohol. IQs verksamhet består av informationsinsatser, rapporter och undersökningar inom aktuella alkoholfrågor samt ett rikstäckande nätverk av aktörer inom alkoholområdet. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se. 


2016.07.06

Mindre fylla ger mer publik och bättre stämning enligt ny undersökning

Enligt en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av IQ och STAD (Stockholm förebygger alkohol- och drogproblem) svarar 2 av 3 (65 procent) att de tror att stämningen på läktaren skulle bli bättre om antalet kraftigt berusade personer på fotbollsarenor minskade. Över hälften (56 procent) av de tillfrågade tror även att fler personer skulle gå på fotboll om antalet kraftigt berusade personer minskade.
2016.06.27

Semester – då dricker vi mer och oftare

Enligt en ny undersökning som IQ låtit Sifo genomföra svarar mer än hälften (56 procent) att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året. 58 procent svarar att de dricker alkohol oftare under semestern än övrig tid på året.
2016.06.17

Tips till tonårsföräldrar inför sommarens festivaler

I en undersökning som Sifo genomfört, på uppdrag av IQ, bland 1000 tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år svarar 85 procent att de tror att det är vanligt att ungdomar under 18 år dricker alkohol i samband med festivaler. Samtidigt uppger endast 21 procent av föräldrarna att de är oroliga för att deras egna barn ska dricka alkohol i samband med festivaler.
2016.06.08

Tonårsföräldrar vill ha fler alkoholfria aktiviteter för unga vid skolavslutningen

I en undersökning som Sifo genomfört, på uppdrag av IQ, bland 1000 tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år svarar 90 procent att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen. 3 av 4 (77 procent) av de tillfrågade föräldrarna uppger även att de vill se fler alkoholfria aktiviteter för ungdomar under 18 år i samband med skolavslutningen på orten där de bor.
2016.05.11

Så ska AIK, Djurgården och Hammarby ta krafttag mot fyllan på fotboll

I en studie där skådespelare agerat kraftigt berusade och sedan försökt komma in på arenorna i samband med att AIK, Djurgården och Hammarby spelade allsvensk fotboll blev endast 13 procent nekade inträde. I samma studie nekades 68 procent av de ”kraftigt berusade” skådespelarna att köpa alkohol på krogarna utanför arenorna och 32 procent nekades att köpa alkohol inne på arenorna. Nu presenterar AIK, Djurgården och Hammarby, tillsammans med IQ och STAD, en rad åtgärder för att minska andelen kraftigt berusade personer på sina matcher.
2016.05.04

Darja Isaksson tar plats i IQs styrelse

Darja Isaksson, strateg med fokus på digitala möjligheter, är ny ledamot i IQs styrelse. - Det känns mycket värdefullt och väldigt glädjande att vi får ta del av Darjas kompetenser och erfarenheter i den kommande utvecklingen av IQ, säger Mikael Wallteg, styrelseordförande för IQ.
2016.04.28

3 av 4 tonårsföräldrar vill se fler alkoholfria aktiviteter i samband med valborg

I en ny undersökning som IQ låtit Sifo genomföra bland tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år svarar knappt 3 av 4 (73 procent) att de vill se fler alkoholfria aktiviteter för ungdomar under 18 år i samband med valborg. Hela 85 procent svarar även att de tror att det är vanligt att ungdomar under 18 år dricker alkohol i samband med valborg.
2016.04.27

Så blir ditt valborgsmässofirande ännu bättre

På lördag är det valborgsmässoafton och i många studentstäder har alkohol fortfarande en central roll i firandet. Men på flera platser i landet genomförs aktiviteter för att förändra alkoholkulturen på valborg.
2016.04.26

Hälften av alla tonårsföräldrar oroliga för att deras barn ska råka illa ut på grund av alkohol

I en ny undersökning som IQ låtit Sifo genomföra inför valborg bland tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år svarar 48 procent att de är oroliga för att deras barn ska råka illa ut på grund av alkohol. Drygt 8 av 10 (81 procent) tror även att det är vanligt att ungdomar under 18 år dricker alkohol, men endast 5 procent tror att det är vanligt att de egna tonåringarna dricker alkohol.
2016.04.13

Var tionde besökare på AIK, Djurgården och Hammarbys hemmamatcher är kraftigt berusad

Hälften av alla testade personer hade druckit alkohol och tio procent av samtliga testade hade över en promille. Det är några av resultaten från den blåsstudie som STAD genomfört bland 3287 besökare på Tele2 Arena och Friends Arena i samband med att AIK, Djurgården och Hammarby spelat allsvenska matcher under fotbollssäsongen 2015.