2015.11.23

Många tycker att det dricks för mycket på jobbet

Enligt en ny undersökning* som IQ låtit Sifo genomföra bland 2023 hel- och deltidsanställda i Sverige uppger nästan 7 av 10 (68 procent) att de varit på jobbrelaterade tillställningar där de tycker att det druckits för mycket alkohol. 6 av 10 uppger även att de har eller har haft någon kollega som de tycker dricker för mycket alkohol.

På många arbetsplatser är alkohol vanligt förekommande i samband med exempelvis kick-off:er eller julbord, men många har också varit på jobbrelaterade tillställningar där det druckits för mycket.

— Att ta något glas med sina kollegor tror jag många tycker är trevligt. Men att nästan 7 av 10 varit på tillställningar kopplat till jobbet där de anser att det druckits för mycket ger anledning att fundera kring alkoholkulturen inom arbetslivet, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Ytterligare siffror från Sifo-undersökningen:
- Var femte person har druckit alkohol, eller druckit mer alkohol än de egentligen tänkt sig, i något jobbrelaterat sammanhang för att ”passa in”.
- Drygt hälften (55 procent) upplever att det finns en förväntan (ibland/ofta/alltid) bland deras arbetskamrater att de ska dricka alkohol vid exempelvis konferenser eller personalfester.
- Drygt 8 av 10 (81 procent) upplever inte att alkohol är en viktig del för att skapa teamkänsla vid jobbrelaterade sammanhang.

- Många anställda i Sverige upplever att det finns en förväntan att dricka alkohol inom arbetslivet, samtidigt är det få som anser att alkohol är viktig för teamkänslan. Det finns anledning för arbetsgivare att fundera över vilken funktion alkoholen fyller, egentligen, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Se faktablad nedan för ytterligare resultat från undersökningen:
Faktablad

*Undersökningen genomfördes av Sifo, på uppdrag av IQ, under perioden 3 november – 11 november 2015 bland 2023 hel- och deltidsanställda personer mellan 20 och 65 år via en webbpanel.

För ytterligare information:
Magnus Jägerskog, vd IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se


IQ är en organisation som verkar för en smartare syn på alkohol. IQs verksamhet består av informationsinsatser, rapporter och undersökningar inom aktuella alkoholfrågor samt ett rikstäckande nätverk av aktörer inom alkoholområdet. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se.

 


2017.02.28

Mer tillåtande syn på berusningsdrickande enligt ny rapport från IQ

I dag släpps IQs Alkoholindex 2016. I rapporten framkommer att synen på berusningsdrickande blivit mer tillåtande i Sverige, såväl bland kvinnor som bland män. Unga vuxna går däremot mot strömmen och har blivit mer återhållsamma i attityden till att dricka sig berusad.
2017.01.10

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ – ansvarig IQs nätverk

IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Inom ramen för detta arbete har vi samlat ett stort nätverk av aktörer som verkar inom alkoholområdet. Nu söker dig som ska ansvara för IQs verksamhetsområde nätverk. I rollen kommer du får stort ansvar för att nå ut och skapa medvetenhet och engagemang inom IQs frågor.
2016.12.13

Många påverkas negativt av andras drickande vid jul

7 av 10 svenskar uppger att deras jul- och nyårsfirande skulle bli lika bra eller bättre om de drack mindre alkohol. Drygt var tredje uppger att deras jul- och nyårsfirande har påverkats negativt av andra människors alkoholkonsumtion. Det är några av resultaten från en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört.
2016.12.09

Det dricks för mycket på jobbet under december

Enligt en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger knappt hälften att de varit på en julfest med jobbet där de tycker att det druckits för mycket alkohol. 7 av 10 svarar även att de inte tycker att det är viktigt att det serveras alkohol på julfesten med jobbet.
2016.11.18

Nu släpps boken Bästa festen – för en smartare alkoholkultur i studentlivet

Att det konsumeras en hel del alkohol inom studentvärlden är ingen hemlighet. Nu släpps boken Bästa Festen - för en smartare alkoholkultur i studentlivet. Boken är en handbok i smartare festfixande och syftar till att förändra alkoholkulturen och skapa ett mer inkluderande studentliv där alkohol kan finnas med men inte står i fokus.
2016.11.14

Passivt drickande orsakar stora problem

Många drabbas negativt av passivt drickande. Enligt en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av IQ uppger 3 av 4 svenskar att andra personers alkoholkonsumtion påverkat dem negativt. 4 av 10 svarar att deras egen alkoholkonsumtion påverkat personer negativt och över hälften uppger att de ångrat hur de betett sig mot andra när de varit berusade. Undersökningen visar också skillnader mellan män och kvinnor.
2016.11.09

Unga nås av alkoholreklam och alkoholbudskap 13 440 gånger under ett år

Barn och unga (15-24 år) nås 1120 gånger av alkoholreklam och alkoholbudskap via sociala och traditionella medier under en genomsnittlig månad. Detta enligt en ny rapport som Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet, tagit fram på uppdrag av IQ.
2016.10.25

Inför Halloween: Många föräldrar oroliga att deras barn ska råka illa ut på grund av alkohol

I en undersökning* som IQ låtit Sifo genomföra bland tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år svarar knappt 2 av 3 (63 procent) att de vill se fler alkoholfria aktiviteter för ungdomar under 18 år i samband med Halloween. Knappt hälften (48 procent) uppger även att de är oroliga för att deras tonårsbarn ska råka illa ut på grund av alkohol.
2016.09.30

Så tycker stockholmare om alkohol och fotboll

Enligt en Novus-undersökning som IQ och Stad genomfört bland 1008 stockholmare framgår bland annat att
2016.09.05

Svenskarna vill ha hård reglering av alkoholreklam

Alkoholreklam får varken uppmana till bruk av alkohol eller vara förskönande. Men enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört instämmer drygt 2 av 3 i påståendet att alkoholreklam uppmanar till bruk av alkohol och nästan 7 av 10 anser att alkoholreklam är förskönande.