2015.11.23

Många tycker att det dricks för mycket på jobbet

Enligt en ny undersökning* som IQ låtit Sifo genomföra bland 2023 hel- och deltidsanställda i Sverige uppger nästan 7 av 10 (68 procent) att de varit på jobbrelaterade tillställningar där de tycker att det druckits för mycket alkohol. 6 av 10 uppger även att de har eller har haft någon kollega som de tycker dricker för mycket alkohol.

På många arbetsplatser är alkohol vanligt förekommande i samband med exempelvis kick-off:er eller julbord, men många har också varit på jobbrelaterade tillställningar där det druckits för mycket.

— Att ta något glas med sina kollegor tror jag många tycker är trevligt. Men att nästan 7 av 10 varit på tillställningar kopplat till jobbet där de anser att det druckits för mycket ger anledning att fundera kring alkoholkulturen inom arbetslivet, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Ytterligare siffror från Sifo-undersökningen:
- Var femte person har druckit alkohol, eller druckit mer alkohol än de egentligen tänkt sig, i något jobbrelaterat sammanhang för att ”passa in”.
- Drygt hälften (55 procent) upplever att det finns en förväntan (ibland/ofta/alltid) bland deras arbetskamrater att de ska dricka alkohol vid exempelvis konferenser eller personalfester.
- Drygt 8 av 10 (81 procent) upplever inte att alkohol är en viktig del för att skapa teamkänsla vid jobbrelaterade sammanhang.

- Många anställda i Sverige upplever att det finns en förväntan att dricka alkohol inom arbetslivet, samtidigt är det få som anser att alkohol är viktig för teamkänslan. Det finns anledning för arbetsgivare att fundera över vilken funktion alkoholen fyller, egentligen, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Se faktablad nedan för ytterligare resultat från undersökningen:
Faktablad

*Undersökningen genomfördes av Sifo, på uppdrag av IQ, under perioden 3 november – 11 november 2015 bland 2023 hel- och deltidsanställda personer mellan 20 och 65 år via en webbpanel.

För ytterligare information:
Magnus Jägerskog, vd IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se


IQ är en organisation som verkar för en smartare syn på alkohol. IQs verksamhet består av informationsinsatser, rapporter och undersökningar inom aktuella alkoholfrågor samt ett rikstäckande nätverk av aktörer inom alkoholområdet. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se.

 


2016.09.05

Svenskarna vill ha hård reglering av alkoholreklam

Alkoholreklam får varken uppmana till bruk av alkohol eller vara förskönande. Men enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört instämmer drygt 2 av 3 i påståendet att alkoholreklam uppmanar till bruk av alkohol och nästan 7 av 10 anser att alkoholreklam är förskönande.
2016.09.01

Alex Schulman först ut i ny säsong av Fyllepodden

I dag är det premiär för en ny säsong av IQ:s Fyllepodden. Första gästen är författaren och journalisten Alex Schulman som bland annat berättar om sin mammas alkoholproblem och varför han bestämt sig för att sluta dricka alkohol.
2016.08.25

Så minskas alkoholhetsen under insparksveckorna

I dagarna börjar nästan 240 000 studenter sina studier vid universitet och högskolor runt om i Sverige. För de som börjar studera för första gången väntar en rolig och spännande vecka, men insparksveckan är fortfarande förknippad med en hel del alkohol. Inom ramen för satsningen Bästa Festen jobbar studentkårer runt om i Sverige på olika sätt för att minska alkoholhetsen i samband med insparksveckan.
2016.07.06

Mindre fylla ger mer publik och bättre stämning enligt ny undersökning

Enligt en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av IQ och STAD (Stockholm förebygger alkohol- och drogproblem) svarar 2 av 3 (65 procent) att de tror att stämningen på läktaren skulle bli bättre om antalet kraftigt berusade personer på fotbollsarenor minskade. Över hälften (56 procent) av de tillfrågade tror även att fler personer skulle gå på fotboll om antalet kraftigt berusade personer minskade.
2016.06.27

Semester – då dricker vi mer och oftare

Enligt en ny undersökning som IQ låtit Sifo genomföra svarar mer än hälften (56 procent) att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året. 58 procent svarar att de dricker alkohol oftare under semestern än övrig tid på året.
2016.06.17

Tips till tonårsföräldrar inför sommarens festivaler

I en undersökning som Sifo genomfört, på uppdrag av IQ, bland 1000 tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år svarar 85 procent att de tror att det är vanligt att ungdomar under 18 år dricker alkohol i samband med festivaler. Samtidigt uppger endast 21 procent av föräldrarna att de är oroliga för att deras egna barn ska dricka alkohol i samband med festivaler.
2016.06.08

Tonårsföräldrar vill ha fler alkoholfria aktiviteter för unga vid skolavslutningen

I en undersökning som Sifo genomfört, på uppdrag av IQ, bland 1000 tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år svarar 90 procent att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen. 3 av 4 (77 procent) av de tillfrågade föräldrarna uppger även att de vill se fler alkoholfria aktiviteter för ungdomar under 18 år i samband med skolavslutningen på orten där de bor.
2016.05.11

Så ska AIK, Djurgården och Hammarby ta krafttag mot fyllan på fotboll

I en studie där skådespelare agerat kraftigt berusade och sedan försökt komma in på arenorna i samband med att AIK, Djurgården och Hammarby spelade allsvensk fotboll blev endast 13 procent nekade inträde. I samma studie nekades 68 procent av de ”kraftigt berusade” skådespelarna att köpa alkohol på krogarna utanför arenorna och 32 procent nekades att köpa alkohol inne på arenorna. Nu presenterar AIK, Djurgården och Hammarby, tillsammans med IQ och STAD, en rad åtgärder för att minska andelen kraftigt berusade personer på sina matcher.
2016.05.04

Darja Isaksson tar plats i IQs styrelse

Darja Isaksson, strateg med fokus på digitala möjligheter, är ny ledamot i IQs styrelse. - Det känns mycket värdefullt och väldigt glädjande att vi får ta del av Darjas kompetenser och erfarenheter i den kommande utvecklingen av IQ, säger Mikael Wallteg, styrelseordförande för IQ.
2016.04.28

3 av 4 tonårsföräldrar vill se fler alkoholfria aktiviteter i samband med valborg

I en ny undersökning som IQ låtit Sifo genomföra bland tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år svarar knappt 3 av 4 (73 procent) att de vill se fler alkoholfria aktiviteter för ungdomar under 18 år i samband med valborg. Hela 85 procent svarar även att de tror att det är vanligt att ungdomar under 18 år dricker alkohol i samband med valborg.