2014.06.18

7 av 10 tror att positiva blogginlägg om alkohol ökar konsumtionen

I en undersökning bland 4901 bloggande kvinnor svarar knappt hälften (49 procent)att alkohol vanligtvis beskrivs positivt på bloggar, nästan lika många (45 procent) svarar också att det är vanligt att de ser blogginlägg som handlar om alkohol. Undersökningen* genomfördes av IQ på bloggnätverket Blogg.se.

Undersökningen som IQ genomfört visar på stora skillnader mellan yngre och lite äldre kvinnliga bloggare när det kommer till i vilken omfattning man tar del av alkohol på bloggar.

- Det undersökningen visar är att alkohol är vanligt förekommande i bloggar. Det är de yngre kvinnorna som ser mest inlägg om alkohol och i störst utsträckning anser att de blir påverkade av dessa till att dricka mer, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Ytterligare resultat från undersökningen:
- Nästan var fjärde (24 procent) kvinna mellan 18-24 år tror att positiva blogginlägg om alkohol kan få dem att dricka mer, motsvarande siffra bland kvinnor över 35 år var 11 procent.
- Nästan 6 av 10 (56 procent) tror att det är vanligt att människor köper ett speciellt öl/vin/sprit-märke efter att ha läst om det på en blogg.
- Nästan var tredje kvinna (32 procent) mellan 18-24 år blir mer positivt inställd till ett öl/vin/sprit-märke om deras favoritbloggare rekommenderar det, motsvarande siffra bland kvinnor över 35 år var 18 procent.
- Bland kvinnor mellan 18-24 år svarar hälften att det är vanligt att de ser blogginlägg som handlar om alkohol, motsvarande siffra bland kvinnor över 35 år var 22 procent.

Josefin Dahlberg, modebloggare och chefredaktör på Modette.se, är inte förvånad över resultaten i undersökningen.
- Att bloggare får alkohol skickat till sig är inte alls ovanligt. Bloggaren har naturligtvis ett eget ansvar för vad de skriver om i sin blogg men jag tycker också att företagen som skickar alkohol till bloggare som har unga läsare borde ta sitt ansvar, säger Josefin Dahlberg, modebloggare och chefredaktör på Modette.se.

*IQ genomförde undersökningen på blogg.se i oktober 2013 bland 4901 bloggande kvinnor i ålderskategorierna 18-24 år (3674 svarande), 25-35 år (840 svarande) och över 35 år (387 svarande).

Ladda ner hela rapporten ”Bilden av alkohol i bloggosfären” här: http://www.iq.se/public/assets/IQ_alkohol_bloggar.pdf

För ytterligare information: Magnus Jägerskog, VD IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se


2018.04.05

Hög alkoholkonsumtion bland studenter – men få är oroliga

I en undersökning som IQ genomfört bland 2677 studerande svarar drygt var femte (22 procent) att de dricker alkohol 2-3 gånger i veckan eller oftare. I undersökningen framkommer även att 74 procent dricker 3-4 standardglas* eller mer när de dricker alkohol men endast 7 procent uppger att de är oroliga över sin alkoholkonsumtion.
2018.04.03

Korv (men inte sprit) viktigt när vi går på fotboll

Enligt en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av IQ bland de boende i Stockholm, Göteborg och Malmö svarar drygt 9 av 10 (92 procent) att det är bra att allsvenska fotbollsklubbar jobbar aktivt för att minska andelen kraftigt berusade personer på sina matcher. Drygt 3 av 4 (76 procent) uppger även att det inte är viktigt att dricka alkohol om/när de går på fotboll.
2018.03.21

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ - pressansvarig (vikariat)

Vill du av att skapa publicitet för viktiga frågor och att nå igenom i medieflödet? Har du erfarenhet av kommunikationsarbete, gillar teamwork och att hitta PR-möjligheter? Då kan vikariatet som pressansvarig på IQ vara ett arbete för dig.
2018.03.06

Fortsatt utveckling mot mer tillåtande syn på alkohol

I dag släpps IQ:s rapport Alkoholindex 2017. I rapporten framkommer att svenskarna fortsätter att bli allt mer tillåtande i sin syn på berusningsdrickande. Den positiva utvecklingen bland unga vuxna, där synen på berusningsdrickande under flera år gått i en mer återhållsam riktning, bryts i årets undersökning.
2017.12.18

Alkohol påverkar mångas julfirande negativt

Drygt 4 av 10 (42 procent) uppger att de varit med på något julfirande där de tycker att det druckits för mycket alkohol. Var tredje person uppger även att de varit oroliga för att personer de firar jul med ska dricka för mycket alkohol. Det framkommer i en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört.
2017.12.07

3 av 4 tycker inte det är viktigt att det serveras alkohol på jobbets julbord

I en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger drygt 3 av 4 (76 procent) att de inte tycker det är viktigt att det serveras alkohol i samband med jobbets julbord. 46 procent uppger även att kollegors alkoholkonsumtion påverkat dem negativt.
2017.11.22

40 procent färre kraftigt berusade personer på allsvensk fotboll

Jämfört med den blåsstudie som genomfördes 2015 bland besökare på Friends Arena och Tele2 Arena inom ramen för Fotboll utan Fylla visar helt nya siffror från 2017 års mätning att andelen kraftigt berusade personer har sjunkit med 40 procent i samband med att AIK, Djurgården och Hammarby spelat allsvenska fotbollsmatcher.
2017.11.13

8 av 10 har påverkats negativt av andras drickande

Passivt drickande påverkar många negativt. I en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger knappt 8 av 10 (79 procent) att andra människors alkoholkonsumtion påverkat dem negativt. 4 av 10 svarar att deras egen alkoholkonsumtion påverkat personer i deras omgivning negativt.
2017.10.26

Många föräldrar oroliga för att deras barn ska dricka alkohol på föräldrafria fester

I en undersökning* som IQ genomfört bland 2927 föräldrar i samtliga 21 län, med barn mellan 13–17 år, svarar knappt 9 av 10 (88 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med föräldrafria fester.
2017.10.16

Karin Hagman ny vd för IQ

Med start den 1 januari 2018 tillträder Karin Hagman som ny vd på IQ. Karin Hagman kommer närmast från tjänsten som kommunikationschef på fackförbundet Kommunal och har innan dess bland annat arbetat som kommunikationschef på Hyresgästföreningen.